|
Frimurerlogen ORION |
|
FRIMURERI |
||||
INDLEDNING | ||||
Så,
din mand/partner tænker på at blive optaget i en frimurerloge?
Straks tænker du: ’hvad drejer det sig egentligt om?’. Måske har du
nogle forudfattede meninger om frimureri – måske er eller var din
far, bedstefar eller andre i familien medlem af en frimurerloge? Til
en begyndelse vil et blik i en boghandel eller et bibliotek afsløre,
at der er skrevet utallige bøger om emnet. |
||||
HVAD DREJER DET SIG EGENTLIGT OM? | ||||
Frimurerne er et samfund, der arbejder med moralske og etiske
begreber. Det er et universelt |
||||
Broderkærlighed | ||||
Frimureri er et broderskab med medlemmer overalt i verden. Frimurere
omtaler hinanden som |
||||
Hjælp | ||||
En af
de store belæringer i frimureriet er om næstekærlighed. Dette
betyder dog ikke, at |
||||
Sandhed | ||||
Læren
om sandhed i frimurerisk forstand ses som en tro på Gud og Hans
åbenbarede vilje. |
||||
HVOR KOMMER FRIMURERIET FRA? | ||||
Frimureriets begyndelse er noget uklar, og der er flere teorier om
dets oprindelse. Det organiserede frimureri startede i 1717 da fire
loger mødtes i London og dannede den første Storloge. Hvornår, og
under hvilke omstændigheder, disse fire stiftende loger var blevet
dannet, ved vi ikke. Den almindeligste teori er, at frimureriske
loger, som vi kender dem i dag, opstod i løbet af middelalderen, og
at de på en eller anden måde nedstammer fra stenhuggernes operative
loger. |
||||
|
||||
HVORDAN ER FRIMURERI ORGANISERET? | ||||
Grundenheden i frimureriet er frimurerlogen. De findes i tusindvis
overalt på jorden. Hver loge er |
||||
HVAD LAVER FRIMURERNE I LOGEN? | ||||
Overalt i verden mødes frimurerne i deres loger på bestemte dage og
til bestemte tider. I nogle loger – f.eks. i London – mødes man kun
tre til fire gange om året. Andre steder mødes man en gang om
måneden. I Danmark mødes man i mange loger to gange om måneden, og i
nogle loger mødes man en gang om ugen. Møderne afholdes fortrinsvis
i vinterhalvåret. |
||||
ER DE FRIMURERISKE RITUALER IKKE HEMMELIGE? | ||||
De
frimureriske ceremonier kan spores tilbage til middelalderens
operative loger. Murerhåndværket var dengang omrejsende. På den tid
var der kun få, der kunne læse og skrive, og der fandtes ikke
skriftlige vidnesbyrd om kvalifikationer eller udstået læretid. |
||||
HVAD HANDLER DE FRIMURERISKE CEREMONIER SÅ OM? | ||||
Som
nævnt ovenfor kan frimureriet føres flere hundrede år tilbage.
Frimureriets tre grader er stort set baseret på Det Gamle
Testamentes beretninger om opførelsen af Kong Salomons Tempel.
Frimureriets indhold og lære udvikles og kædes sammen i de tre
grader. |
||||
ER FRIMURERI EN RELIGION? |
||||
Svaret er nej.
Frimureri er hverken en religion eller en erstatning for religion.
Det tilbyder ingen frelse, ej heller tilbyder det sakramenter. Det er dog på en vis måde ’religiøs’. Som allerede nævnt bygger de frimureriske ceremonier delvist på afsnit fra Det Gamle Testamente, og der fremsiges bønner i logen. Da frimureri som nævnt baserer sig på beretninger fra Det Gamle Testamente, er det åbent for troende fra enhver monoteistisk religion. Således er der mange frimurere, der er jøder, muslimer, parsere, sikhere og buddhister, såvel som kristne. Det eneste ufravigelige krav der stilles, for at kunne blive medlem af frimureriet er tilkendegivelsen af troen på et højeste væsen. Det er så langt som frimureriets interesse for den enkeltes tro går. Den enkeltes tro og hvordan han dyrker sin Gud, blander frimureriet sig ikke i. I enhver loge er der fremlagt en åben bog, som frimurerne kalder Den Hellige Skrift. I loger i kristne lande som Danmark, vil det uvægerligt være Bibelen, der er Den Hellige Skrift. I Tyrkiet vil det være Koranen. |
||||
JEG HØRER, AT FRIMURERE INDMELDER SIG FOR AT FÅ NOGET UD AF DET! |
||||
En mand kan ikke
tilslutte sig frimureriet i det håb at opnå materielle fordele. Han
får specielt at vide, at han ikke kan blive medlem, hvis han er drevet af vindesyge eller andre uværdige bevæggrunde. Ganske vist vil frimurere støtte og hjælpe hinanden i tilfælde af vanskeligheder – det er en side af broderskabet – men ikke mere end han vil hjælpe enhver, der er i nød, hvad enten han er frimurer eller ej. Man kan ikke forvente, og man vil heller ikke modtage forfremmelse i ansættelsesforhold, eller på nogen anden måde opleve særbehandling fordi man er blevet frimurer. Man vil imidlertid opnå betydelige fordele ved at blive medlem af en loge – men disse fordele er alle moralske. |
||||
JAVEL, MEN AFLÆGGER FRIMURERE IKKE MÆRKELIGE LØFTER? |
||||
Enhver frimurer, der
optages i en loge, aflægger et højtideligt løfte om troskab. Dette
er ligeledes almindeligt i mange andre organisationer. Præster i Folkekirken og medlemmer af Folketinget afgiver højtidelige løfter før de påbegynder deres arbejde. Før en frimurer aflægger sit troskabsløfte, siges der følgende til ham: Det er min pligt at meddele Dem, at frimureri er frit og kræver en fuldkommen fri tilbøjelighed hos enhver kandidat til dets mysterier. Det er grundlagt på fromhedens og dydens reneste principper. Det besidder store og uvurderlige forrettigheder, og for at sikre disse forrettigheder for værdige mennesker, og vi stoler kun på værdige mennesker, så kræves der troskabsløfter; men lad mig forsikre Dem om, at i disse løfter findes der intet, som er uforeneligt med Deres borgerlige, moralske eller religiøse pligter. Er De derfor villig til at afgive en højtidelig forpligtelse, efter de principper, som jeg her har fremført …? Når dette er bekræftet, kan han aflægge sin forpligtelse som frimurer. |
||||
OK, MEN HVAD SÅ MED DET MÆRKELIGE SKØDSKIND FRIMURERE BÆRER? |
||||
Alle frimurere bærer
et skødskind i logen. Det er den, der er i deres lille sorte taske!
Skødskind kan føres tilbage til de operative murere, da stenhuggerne
bar skødskind for at beskytte sig selv og deres klæder, samt bære
deres værktøjer – på nøjagtig samme måde, som det i dag kan ses hos
tømrere og slagtere. I dag bæres bærers skødskind i logerne for at tilkendegive frimurerens rang. Symbolsk bæres de som et hæderstegn. Den Antagne Lærlings skødskind er lavet af hvidt lammeskind, og det er et symbol på uskyld. Skødskindene for de tre grader, for Mestre, Eks Mestre og Laugsembedsmænd er forskellige. |
||||
ER DET DYRT AT BLIVE MEDLEM? |
||||
I enhver forening
eller klub betales der medlemsafgift, og sådan er det også for
medlemskab af en frimurerloge. Enhver loge skal betale husleje,
porto osv. Medlemsafgiftens størrelse varierer fra loge til loge.
Prisen for medlemskab oplyses altid før en optagelse. |
||||
HVORFOR KAN KVINDER IKKE BLIVE MEDLEM? |
||||
Traditionelt er
frimureri udelukkende for mænd. Oprindeligt var ingen kvinder
operative murere. Logerne i middelalderen bestod udelukkende af mænd, og det er denne tradition, frimureriet i dag viderefører. Da Laugsfrimureri er en organisation af traditionalister, er det ikke muligt at ændre dette forhold, og der er sikkert kun få medlemmer, der ønsker det ændret. I virkeligheden vil man se, at heller ikke mange ægtefæller eller partnere til frimurere ønsker det ændret. Omvendt findes der nogle organisationer, hvor kun kvinder kan blive medlem. Der findes også en orden af kvindelige frimurere, ligesom der findes loger, hvortil både kvinder og mænd har adgang. Disse loger anses for at være irregulære. |
||||
KAN KVINDER I DET HELE TAGET VÆRE INVOLVERET? |
||||
Ja, det kan de, og det
er de, i det omfang de ønsker at være med. Mange loger arrangerer
sociale begivenheder – udflugter og foredragsaftener – ligesom ægtefæller/partnere kan deltage i særlige mødeaftener ’med damer’. |
||||
MEN, DET ER
DA RIGTIGT, AT KUN BETYDNINGSFULDE MÆND KAN BLIVE |
||||
Det kan ikke nægtes, at mange mænd af stand og
rang har været frimurere. Mange konger, fyrster, premiereministre,
mange amerikanske præsidenter, samt store kunstnere som Mozart,
Hayden og Sibelius, for blot at nævne nogle få, har været frimurere.
Den nuværende Stormester for Den Forenede Storloge af England er HKH
Hertugen af Kent. Men hovedparten, af de millioner der udgør frimureriet, er ganske almindelige mænd. En frimurer bedømmes ikke efter verdslig stand. Frimurere er kun lidt interesseret i, hvad en mand laver, de er kun interesseret i hvilken slags menneske han er. |
||||
HVAD LAVER FRIMURERNE, NÅR LOGEMØDET ER FORBI? |
||||
En logeaften afsluttes
altid med et brodermåltid. Omfanget af dette måltid kan variere
meget fra loge til loge afhængig af den enkelte loges traditionen. Den aften, hvor en ny Mester bliver installeret, er altid en særlig festaften. Ved brodermåltidet udbringes der en række skåler. Aftenens første skål, loyalitetsskålen for ’Dronningen og Lauget’ er på ingen måde udtryk for en politisk holdning, og den betyder ikke, at frimureri er en monarkistisk organisation. Frimurerne er, som en del af deres lære, forpligtet til at udvise tilbørlig lydighed mod landets love, og respektere dets lovlige øvrighed. I Danmark er dronningen statsoverhoved. I andre lande vil loyalitetsskålen være til ’Præsidenten’. Aftenens sidste skål er Ydre Vagts skål. Ydre Vagt er den embedsmand, der er ansvarlig for at påse, at medlemmer og besøgende får adgang på rette måde – han er logens ’dørmand’. Hans skål er til erindring om de medlemmer, som uanset af hvilken grund ikke er til stede. Skålen lyder således: Til alle fattige og nødlidende frimurere, hvor de end måtte være, spredt på jordens overflade eller på havet, med ønsket om en hurtig lindring af deres lidelser, og en sikker hjemrejse til deres fædreland, hvis dette måtte være deres ønske. |
||||
HVAD GØR FRIMURERE I SAMFUNDET? |
||||
Hvis du ser dig
omkring, vil du møde frimurere overalt i samfundet. I
kommunalbestyrelser, i Rotary, Lions, som frivillige brandmænd, og i utallige velgørende organisationer. Der finder du naturligvis også mange ikke-frimurere. Et hovedbudskab i frimureriet handler om næstekærlighed og velgørenhed. Som organisation involverer frimureri sig direkte i mange velgørende aktiviteter. I Danmark, hvor vi har et veludbygget socialt sikkerhedsnet, ydes hjælpen fortrinsvis på områder, hvor offentlige midler ikke bevilges. I andre lande, hvor det sociale system er skruet sammen på en anden måde, opretholder og driver frimurere alderdomshjem, skoler og hospitaler, der er åbne for alle, uanset om de er frimurere eller i familie med frimurere eller ej. |
||||
HVORFOR ER FRIMURERI SÅ POPULÆRT? |
||||
Der må være en grund
til, at så mange millioner mænd har sluttet sig til frimureriet
gennem de seneste århundreder. Der har uden tvivl været mange forskellige årsager hertil afhængig af deres opfattelse af frimureriet – der på forskellig vis må være påvirket af venner og pårørende, der allerede var medlemmer. Nogle mænd finder ud af, at det ikke er noget for dem, og forlader logen. Men mange flere forbliver medlemmer resten af livet. Ifølge det frimureriske ritual tiltrækkes mænd af tre årsager: 1. … tilskyndet af en forudfattet gunstig mening om frimureri … Denne opfattelse kan være opstået gennem læsning og studier, men er mere sandsynligt resultatet af en personlig forbindelse med en agtværdig frimurer – far, slægtning eller ven. 2. … et almindeligt begær efter kundskab … Da frimureri er grundlagt på fromhedens og dydens reneste principper – på troen på Gud, anerkendelse af menneskenes broderskab,og troen på evigt liv, er det ikke overraskende, at så mange føler sig tiltrukket af dets filosofi og idealisme til at søge om medlemskab. 3. … et oprigtigt ønske om i højere grad at gøre sig nyttig for sine medmennesker … Broderkærlighed i frimureriet kommer til udtryk gennem godgørenhed. Frimureri søger at forbedre vort borgerskab, forstærke vor fædrelandskærlighed og øge vor menneske-kærlighed. Venskab er en af de stærkeste tiltrækningskræfter i frimureri. Der tales mere om venskab i logerne end om noget andet emne. Venskab bliver en uværdig bevæggrund, hvis vi tillader anmodningen fra en ven at tilsidesætte vor egen tilbøjelighed og velovervejede vurdering. Begrundelsen for at gå ind i frimureriet skal være en frivillig tilskyndelse – uden tvang og uden upassende opfordringer fra en ven. En samvittighedsfuld kandidat til frimureri skal også være fri for enhver form for vindesyge eller andre uværdige bevæggrunde. Et sandt etisk samfund som frimureriet med behørige moralske dyder, kræver af alle kommende kandidater, en tro på Gud og åben accept af moralens love. Dette er drivkraften i frimureriet i dag. Det har uden tvivl en åndelig tiltrækning og fanger fantasien i farverige og ofte dramatiske ritualer, men under alt dette er der en følelse af at tilhøre et broderskab, hvis rødder går langt tilbage i historien og som er fuld af løfter for en grænseløs fremtid. De dybe budskaber i vore ritualer gør større indtryk, når de belyses af hjælpsomhed og åndelig enighed, knyttet til gensidig forståelse og fred. |
||||
|